Tuesday, August 10, 2010

Minggu 4: Jurnal Refleksi

Salam Warisan.

Pada minggu kuliah keempat ini, saya tidak dapat hadir ke kuliah kerana terlibat dengan satu program yang melibatkan penglibatan pelajar antarabangsa iaitu "University Scholars Leadership Symposium" yang diadakan di Melaka bermula 1 - 7 Ogos 2010. Saya telah memaklumkan penglibatan saya ini kepada En. Amran. Walaubagaimanapun, timbul sedikit kebimbangan kerana saya terpaksa meninggalkan kuliah dan sudah pasti akan ketinggalan. Pada awalnya saya menjangkakan saya dapat melayari internet semasa saya berada di Melaka, malangnya saya tidak dapat berbuat demikian kerana terikat dengan jadual perjalanan program.

Namun, setelah kembali ke kampus saya cuba medapatkan nota Kuliah Minggu 4 dengan memuat turun daripada blog yang disediakan pensyarah. Selain itu, saya juga sempat membaca beberapa ulasan daripada jurnal refleksi sahabat-sahabat yang lain. Perkara ini sedikit sebanyak membantu pemahaman saya mengenai tajuk yang dikuliahkan oleh pensyarah pada minggu lepas.

Berdasarkan nota kuliah pada minngu lalu (Minggu 4), terdapat 3 objektif atau sasaran yang ingin ingin dicapai oleh pensyarah iaitu:

1) Jenis Wayang Kulit
2) Alat-Alat Muzik Wayang Kulit
3) Perbezaan antara Wayang Kulit

Sebelum saya membuat ringkasan mengenai apa yang disampaikan oleh pensyarah, saya ingin melihat sedikit pengenalan mengenai wayang kulit.

Menurut sumber wikipedia, wayang kulit merupakan sejenis pementasan bayang yang terhasil dari patung yang dibuat daripada belulang (kulit lembu/kerbau/kambing). Terdapat pelbagai jenis wayang kulit yang merupakan seni Asia Tenggara merangkumi Thailand, Malaysia dan Indonesia. Di Malaysia wayang kulit telah berkembang dan terkenal khususnya disebelah pantai timur semenanjung iaitu di Kelantan dan Terengganu.

Wayang kulit dimainkan oleh seorang dalang yang berperanan sebagai narator dialog tokoh-tokoh wayang dengan diiringi oleh muzik gamelan. Muzik gamelan ini dimainkan oleh sekelompok nayaga dan tembang yang dinyanyikan oleh para pesinden. Dalang memainkan wayang kulit di balik kelir iaitu layar yang dibuat daripada kain putih, sementara di belakangnya disuluh lampu elektrik atau lampu minyak (dian) bagi menghasilkan bayangan wayang dan dapat ditonton oleh penonton disebelah berlawanan layar kelir.
(Sumber: http://ms.wikipedia.org/wiki/Wayang_Kulit)

Seterusnya saya akan menerangkan mengenai jenis-jenis wayang kulit serta alat-alat muzik yang digunakan dalam setiap jenis wayang kulit tersebut. Berikut merupakan 4 jenis wayang kulit sepertimana yang telah dikuliahkan oleh En. Amaran:

1) Wayang Kulit Jawa

Wayang Kulit Jawa dikenali sebagai Wayang Purwa & berasal dari Indonesia. Ianya dipersembahkan oleh orang keturunan Jawa di Johor dan Selangor. Wayang kulit jenis ini masih mengekalkan ciri wayang kulit purwa asli (epik Ramayana dan Mahabrata) dan diiringi oleh muzik Gamelan Jawa serta terdiri dari pemuzik dan penyanyi.

Cerita wayang ini berdasarkan cerita Pendawa Jawa yang disadur dari epik Mahabharata India. Begitupun, ceritanya tidak memperlihatkan pengaruh cerita panji.Secara keseluruhan patung-patung ini menyerupai patung wayang kulit Kelantan. Perbezaan yang nyata adalah dari segi bentuk mata patung, iaitu mata Jaitan untuk watak pahlawan, mata pepelangan untuk watak jahat dan mata prebes untuk watak pertapa. Wayang ini disampaikan dalam bahasa Jawa namun dialek Melayu tempatan juga diselitkan dalam dialog cerita.

Antara alat muzik yang digunakan adalah khendang (membranofon) dan beberapa alat muzik kategori idiofon termasuk ailofon (Gambang), metalofon gangsa (sarun, demung, slantem, gender), dan gong-gong berbonggol (Gong Ageng, gong suwukan dan kempul).





2) Wayang Gedek

Wayang Gedek berasal dari Thailand dan telah berkembang di Kawasan Utara semenanjung Malaysia (Perlis dan Kedah) – Nang Talung. Wayang kulit jenis ini menggunakan patung kecil dan menggunakan campuran Bahasa Thai dan tempatan. Ia membawa cerita Epos Ramayana – Ramakien dan sangat dominan dengan pengaruh Siam.

Isi cerita wayang Gedek mempunyai banyak persamaan dengan Nong Talung. Walaubagaimanapun, berlaku beberapa pengubahsuaian dalam wayang ini yang menyaksikan penerapan unsur-unsur setempat. Cerita Wayang Gedek banyak diselitkan babak-babak cerita yang popular pada masa kini. Secara umumnya, ia menunjukkan pengaruh Nong Talung baik dari segi ukiran, pakaian, hiasan dan seumpamanya. Patung-patung wayang ini diukir mengadap ke hadapan. Biasanya wayang ini disampaikan sama ada dalam loghat Siam mahupun dialek Melayu Kedah.

Alat-alat muzik yang digunakan dalam Wayang Gedek ini adalah seperti alat yang digesek iaitu Saw oo dan Saw Duang (Kordofon), Klong that (geduk), Thon (gedombak), Klong Khaek, alat Aerofon (Shawm) dinamakan Pi atau Pi Jawa dan alat simbal (Ching) iaitu Gong Chime (Mong).




3) Wayang Kulit Melayu (Wayang Jawa)

Wayang Kulit Melayu atau juga dikenali sebagai Wayang Jawa ini banyak dipengaruhi oleh Wayang Purwa dari Indonesia. Pada abad ke 19-20 ia telah berkembang di bawah naungan Raja untuk hiburan bangsawan di Kedaj dan Kelantan. Wayang Kulit Melayu ini dimainkan di Istana Patani (Epos Mahabrata). Bentuk patungnya pula mengikut stail Pulau Jawa. Kini wayang kulit jenis ini masih terdapat di Kg. Cicah, Kelantan.

Cerita Wayang Melayu berdasarkan episod-episod dari epik Mahabharata, terutamanya cerita Pendawa Lima. Wayang ini juga dipengaruhi oleh cerita Panji. Dari segi pergerakan, ia menunjukkan persamaan dengan wayang purwo iaitu boleh digerakkan kedua-dua belah tangan patung. Patung wayang ini senang untuk dikenalpasti mengikut kedudukan kepala. Patung berwatak baik biasanya menundukkan kepala ke bawah dan bentuk tubuhnya adalah kecil serta elok. Patung berwatak kasar dan sombong lazimnya berhidung besar serta mendongak ke atas. Seperti Wayang Kulit Jawa, cerita Wayang Melayu ini disampaikan dalam bahasa Jawa di samping diselitkan dialek Melayu tempatan.

Anatara alat muzik yang dimainkan ialah seperti rebab 2 tali (Tuning F2, C5, Gendang Ibu dan Gendak Anak seperti Wayang Kulit Kelantan, sebiji Mong , Canang (6 biji), Kesi dan Gong.





4) Wayang Kulit Kelantan

Wayang Kulit Kelantan merupakan teater rakyat dan sangat popular. Ia menceritakan tentang Epos Ramayana iaitu rita Maharaja Rawana (Seri Rama, Laksamana, Siti Dewi, Rawana, Hanuman Kera). Watak Peran disebut sebagai Pak Dogol dan Wak Long. Penceritaan popular adalah cerita Melayu, cerita Panji dan cerita tempatan.

Wayang ini dimainkan berdasarkan cerita dalam Hikayat Seri Rama iaitu himpunan cerita yang disadur dari epik Ramayana tradisi India. Ukiran hiasan patungnya banyak persamaan dengan patung-patung Patani. Ia diukir dalam bentuk mengiring dan kebanyakkannya berdiri di atas kenderaan. Dari segi pergerakan mekanikal, hanya tangan di sebelah hadapan yang dapat bergerak sambil memegang alat senjata atau kebesaran lain. Manakalan bahasa pengantar dalam teater tradisional ini ialah dialek Melayu Kelantan yang mempamerkan pengaruh Patani.

Alat muzik yang dimainkan termasuklah alat muzik kategori membranofon seperti sepasang Geduk, sepasang Gendang dan sepasang Gedumbak, alat aerofon seperti serunai (Nada tinggi dan rendah) dan alat muzik idiofon seperti sepasang Canang, Kesi dan sepasang Tetawak.




Secara ringkasnya, keempat-empat jenis wayang kulit ini dapatkan dibezakan dengan jelas dengan melihat kepada dua (2) elemen utamanya iaitu bentuk patung dan alat muzik yang digunakan oleh setiap jenis wayang kulit yang dibincangkan di sini. Perbezaan bentuk patung dan alat muzik bagi wayang kulit (w.k) Jawa, Gedek, Melayu dan Kelantan diringkas seperti jadual di bawah:

Wayang Kulit Jawa

Wayang Gedek

Wayang Kulit Melayu

Wayang Kulit Kelantan

Pengaruh Jawa

Pengaruh Siam

Pengaruh Jawa

Pengaruh Siam

Kedua-dua sendi bergerak

Satu sendi bergerak

Kedua-dua sendi bergerak

Satu sendi bergerak

Kedudukan mengiring

Kedudukan menghadap

Kedudukan mengiring

Kedudukan mengiring

Mengekalkan ciri asal perpakaian

Mengekalkan ciri asal perpakaian

Mengekalkan ciri asal perpakaian

Mengekalkan ciri asal perpakaian

Jadual 1: Perbezaan bentuk patung bagi setiap jenis wayang kulit yang berbeza



Wayang Kulit Jawa

Wayang Gedek

Wayang Kulit Melayu

Wayang Kulit Kelantan

Set Gamelan Jawa

Serunai

Geduk

Gedombak

Canang

Kesi kecil

Cing

Gong

Canang

Mong

Kesi

Gendang

Rebab

Tetawak (gong)

Canang

Kesi

Gedang

Geduk

Gedombak

Mong

Serunai

Pemetek

Jadual 2: Perbezaan alat muzik bagi setiap jenis wayang kulit yang berbeza


0 comments:

Post a Comment

 

Blog Pelajar Kump. A

Blog Pelajar Kump. B

Blog Pelajar Kump. C

SMP2252 Khadijah Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template